JOZEF ŠVANTNER je zakladateľom, majiteľom a výkonným riaditeľom spoločnosti Ing. Jozef Švantner – SLOS, ktorá na slovenskom aj celosvetovom trhu ponúka jedinečné riešenia v oblasti svetelnej techniky a predaja interiérových aj exteriérových svietidiel domácej aj zahraničnej výroby. Súčasťou ich služieb je aj návrh riadiaceho systému osvetlenia, vrátane jeho naprogramovania, odladenia a údržby. Ich práca zapĺňa svetlom obchodné strediská, rezidenčné lokality, historické a umelecké stavby a výškové budovy po celom svete. Odborníci z firmy SLOS sa zameriavajú nielen na kvalitu, ale aj na dokonalé zladenie a nastavenie osvetľovacích telies, aby bola dosiahnutá maximálna možná miera svetelného komfortu v danom priestore. Na Slovensku pôsobia už vyše dvadsať rokov a zo svojho sídla v Banskej Bystrici už obslúžili stovky zákazníkov nielen doma, ale aj v Česku, Fínsku, Číne, Francúzsku, Poľsku, Maďarsku, Rakúsku či ďalekom Turkmenistane.
Ako vznikol názov SLOS?
Keď som zakladal živnosť, musel som vymyslieť názov firmy a to prvé, čo mi napadlo, bolo Služby a Osvetlenie. Vtedy sme používali skratku SLaOS, ale to áčko sa tam graficky jednoducho nedalo zniesť a tak vzniklo Slovenské osvetlenie. Pôvodný názov však znamenal Služby a Osvetlenie a služby sú stále tou najdôležitejšou činnosťou našej firmy. V čase zakladania firmy som mal informácie o tom, že fínsky výrobca svietidiel LIVAL cez OMNIU (vtedajší podnik zahraničného obchodu) dodáva svietidlá aj na československý trh. Pán Záturecký z OMNIE nám pomohol zrealizovať prvý dovoz niekoľkých paliet svietidiel. Svietidlá sme za týždeň predali. Riziko nás neporazilo ani pri ďalších dovozoch, ktoré sme riešili priamo s fínskym dodávateľom. Jusi Karpen, Petri Katajamaki, Robert Paajanen, Peter Hogel, Marko Tykkylainen i Samuli Luostarinen niekoľkokrát navštívili Slovensko a spoločné chvíle strávené nielen prácou sú navždy uchované v mojej pamäti.
Čomu všetkému sa SLOS venuje dnes?
Sortiment svietidiel sa za tie roky nielen rozšíril, ale aj zmenil. Naša hlavná činnosť stále spočíva v návrhu osvetlenia, ktoré má vysokú mieru vizuálneho komfortu, a následnej dodávke svietidiel. V realizácii poskytujeme technickú podporu pre montážne firmy. Niekedy nás situácia donúti zorganizovať montáž aj vlastnými kapacitami. Zväčša ide o situácie, keď stavební elektrikári strácajú náklonnosť k novým technickým riešeniam. Ja osobne najradšej trávim čas pri činnosti, ktorá je často nedocenená už od projektu. Projektanti ju nedávajú do výkazu výmer, nenaceňujú ju montážne firmy. Nastavenie svietidiel s cieľom vytvoriť vizuálny komfort je tou čerešničkou na torte, za ktorou už nasleduje len pohár dobrého vínka a pocit dobre vykonanej práce.
Dôležitý princíp, ktorého sa čo najviac snažím držať je, že svoju prácu pri navrhovaní osvetlenia môžeme robiť dobre len vtedy, keď sa s daným človekom osobne stretneme, respektíve minimálne konzultujeme telefonicky s podporou vzdialených prístupov s pomocou PC. Svetlo je človekom vnímané subjektívne a preto iba osobný kontakt umožňuje personalizovať vizuálny komfort pre nášho zákazníka.
Pre nás nie je problém vyrámčekovať napríklad obraz tak, aby v tmavom priestore svietil len on. Môj priateľ, Dušan Kováč, uvidel tiecť vodu na obraze, na ktorom ju predtým nevidel veľa rokov. Ďalší môj priateľ Jozef Dupej premiestnil plastický obraz slona do centrálneho pohľadu v obývačke, len preto lebo „správne svetlo“ umožnilo vystúpiť slonovi pred obraz do priestoru. Vieme inštalovať aj svetlá, ktoré sa zapínajú na špeciálny povel – pán domáci príde domov, na jeho príkaz sa jemne vysvieti zadná stena a na prednom stolíku zažiari pripravená ruža pre manželku.
Kto sú vaši zákazníci?
Je to rôzne: nájdete medzi nimi aj predajne svietidiel, montážne firmy, stavebné firmy a aj koncových zákazníkov. V deväťdesiatych rokoch sme mali aj veľmi silný veľkoobchodný predaj. Na začiatku podnikania značka LIVAL na Slovensku tvorila štandard v odbore osvetlenia. Predaj týchto fínskych svietidiel sme na Slovensku dobre rozbehli. Z niektorých typov sme predali aj stotisíc kusov. Predávali sme aj stolové svietidlá ASYMETRIA a CONTINENT, ktoré ešte dodnes používajú naši zákazníci. V tomto sortimente sme na Slovensku mali vyšší obrat ako Poliaci – čo týždeň, to kamión tovaru. Bol to malý zázrak. (Úsmev.)
Potom sa však obdobie zmenilo, zmenili sa aj technológie a prišli mnohí distribútori svietidiel, pre ktorých je nákupná cena jediné kritérium. Za dolár kúpiť a predať za tridsať eur. Kvalita svetla ich nezaujíma. Do tohto sortimentu sme nikdy nešli. Našou hlavnou misiou bolo a je poskytnúť ľuďom naozaj kvalitné svetlo. Mnohí zákazníci si dnes kupujú rôzne lustre a iné druhy dekoratívneho osvetlenia, ktoré však samotné osvetlenie vôbec neriešia. A potom sa čudujeme, že musíme navštevovať očných lekárov a čoraz častejšie psychológov. Často je príčinou tohto javu dlhoročne používané umelé osvetlenie, ktoré len málo spĺňa parametre toho, na čo bolo ľudské oko vyvinuté a veľa rokov trénované. Človek sa formoval milióny rokov a počas toho času sme žili väčšinou v jaskyniach a svietili si teplým svetlom z ohňa. A teraz sa chceme za posledné desaťročia narýchlo geneticky naučiť, že to nové umelé osvetlenie je pre nás to správne.
Aké by z pohľadu profesionála malo byť dobré svetlo?
Dobré svetlo? O ňom sa dá hovoriť vtedy, keď je v okolí vytvorená taká svetelná situácia, ktorá vyhovuje vizuálnemu komfortu. Do tohto komfortu spadá nielen druh svetla, ale aj triviálne veci, na ktoré sa často zabúda. Napríklad, pri tvorbe projektu sa často počíta osvetlenosť na horizontálnej rovine: osvetlenosť na stole, osvetlenosť na podlahe a podobne. Na stole, na ktorom pracujem je to správny prístup, ale ak idem po chodbe, protiidúceho človeka nevnímam v horizontálnej, ale vo vertikálnej rovine. Väčšina projektov počíta len horizontálne osvetlenie! Ale pre koho je to dobré? Pre mesiac, ktorý nám svieti cez okno a pozerá sa na zem? Podľa tej logiky by som sa na druhú osobu mal pozerať poležiačky, aby som ju videl dobre osvetlenú. Takže správne svetlo na správnom mieste a v správnom čase je cieľom našej práce.
To isté platí napríklad pri pozeraní televízora – ten sa tiež prevažne nepozerá horizontálne, ale vertikálne. Preto naše osvetlenie robíme tak, aby osvetlenosť okolo televízora bola taká, ktorá vyrovná vysoké jasy televízora, čo zabráni únave zraku. Keď sa zamyslíte nad tým, že väčšina televízorov z 90 % nijako nereguluje jas cez deň ani v noci – jeho hodnota je stále rovnaká – tak pri večernom pozeraní na vás vyžaruje veľké množstvo energie. Ale človek nikdy nebol zvyknutý na to, aby sa v noci niekoľko hodín pozeral do zdroja silného svetla. Navyše, vo väčšine domácností je osvetlenosť plôch vedľa televízora výrazne nižšia, čo znamená, že keď si chce oko oddýchnuť, automaticky sa vyhne vysokému jasu televízora a musí si poriadne zacvičiť. Ak je kontrast vyšší ako 1:10, dochádza k oslneniu jasom. Preto sa vo všetkých „našich“ obývačkách snažíme nasvietiť zadnú stenu, aby sa tieto jasové rozdiely aspoň trochu vyrovnali. Aj ledkový pás okolo televízora je lepší ako nič, ale nerieši to podstatu, lebo keď oko oddychuje, nerobí to v oblasti televízora, ale ide do priestoru.
Veľmi dôležitá je aj osveta pre rodičov. Ak dieťaťu dáte stolové svietidlo, ktoré ešte samo má vysoký jas, aby sa pri ňom učilo a stena vzadu je tmavá, tak ste vytvorili ideálne prostredie pre únavu očí. Dieťa je potom nervózne, bolí ho hlava, kazia sa mu oči, má zdravotné problémy a nechce sa učiť. A pritom stačí jemne nasvietiť zadnú stenu!
Do akej miery má svetlo vplyv na zdravie človeka?
V tejto oblasti pracujú iní odborníci. Moje skúsenosti mi potvrdzujú, že často svietidlá neplnia svoju základnú funkciu. Tou je prerozdelenie svetelného toku, ktorý vzniká vo svetelnom zdroji na správne miesto a doplním ho o moju časť definície – pri dodržaní zásad vizuálneho komfortu. Dnes sa vyrábajú svetelné zdroje s veľmi vysokým výstupom svetelného toku. Je už bežné, že táto hodnota je aj desaťnásobne vyššia, ako sme boli zvyknutí z klasických žiaroviek. Tak vznikajú často situácie, že v zornom poli máme vysoké jasy. Zorné pole pohľadu človeka je jasne definované, má istý počet stupňov. Pre technikov nie je problém navrhnúť a vyrobiť aj silné zdroje jasu, ktoré do očí doslova búšia. Len malé porovnanie, pozerajte sa niekoľko minút do ohňa (čo je niečo, čo sme robili počas tisícročí vývinu a prispôsobovania sa očí), potom to skúste zopakovať so žiarovkou alebo odvážnejší, s najnovším LED svetelným zdrojom. A poďme do reality: nádherný dekoratívny luster v reštaurácii. Z princípu rieši len jednu funkciu a to dekoratívnu. Ale o tom, aké svetlo mám na stole, na ktorom si chcem vychutnať dobré jedlo, nie je ani reči! To, že jeme očami sa všeobecne vie, ale často zvíťazí dizajn a ešte sa k tomu pridá aj oslnenie od svetelných zdrojov, ktoré v dekoratívnych lustroch radi plnia funkciu oslnenia. Takže ak niekto naozaj potrebuje dekoratívny luster, je nevyhnutné svetelné zdroje stmievať a používať ho na funkciu dekoratívnu. Ale na funkčné osvetlenie použiť svietidlá na to určené. Ak máte „vážny“ dekoratívny luster, skúste si ho dosvietiť funkčným osvetlením a uvidíte, čo za skvost v skutočnosti máte: neoslňujúce, krásne, jednoducho nádherné umelecké dielo.
A ešte jeden príklad. LED osvetlenie na uliciach určite prinieslo prevádzkovú úsporu, i keď o investičnej úspore si to nedovolím tvrdiť. Takže sa prejdite peši alebo autom po uliciach s LED osvetlením a potom si sami odpovedzte na otázku, ktorý parameter bol určujúci. Peniaze, osvetlenosť na ceste alebo neoslňovanie vysokým jasom?
Takže, aby som sa vrátil k otázke, zdravie človeka a vizuálny komfort si majú čo povedať. Zabrániť oslneniu je jednou z hlavných podmienok správneho vizuálneho komfortu. Podľa môjho názoru je do ľudských obydlí najlepšie inštalovať teplé svetlo z hľadiska histórie nášho vývoja. A toto svetlo musí byť aj v indexe farebného podania, ktorý je vhodný pre ľudské oči. Napríklad aj v Číne sa to výrobcovia rýchlo učia. Keď som bol na tamojšej najväčšej svetovej výstave pred tromi rokmi, Číňania, na ktorých sa my radi pozeráme zhora, index farebného podania neriešili – bolo veľmi málo výrobcov, ktorí ponúkali svetelné zdroje s týmto parametrom. O rok neskôr to už bola polovica vystavovateľov a dnes ten, kto to nevie, tam nemá čo robiť. V našej firme na 90 % predávame len tie zdroje svetla, ktoré majú index farebného podania viac ako 90 %. Na úkor kvality majú menej svetelného toku, ale pri súčasných LED výkonných svetelných zdrojoch to vieme zvládnuť.
Na ktoré zo svojich diel ste najviac hrdý?
Moje najlepšie diela sú syn Dominik a dcéry Zuzka a Janka. (Úsmev.) Tých pracovných diel je viacero. Je pre mňa veľkým potešením a zadosťučinením, keď sa prechádzam v Banskej Bystrici po obchodnom centre ESC a vidím naše svietidlá vo viacerých predajniach. Určite najkvalitnejšie osvetlenie majú predajne GANT, kde vizuálny komfort bol jediným kritériom. Je nám cťou navrhovať osvetlenie a dodávať svietidlá pre sieť viac ako sto predajní spoločnosti GATE, kde je vysoký pomer kvality osvetlenia voči cene.
Z tých väčších inštalácií mi k srdcu určite prirástlo interiérové osvetlenie nového Národného divadla v Bratislave, na ktorom sa pracovalo viac ako desať rokov. Architekti na skúšku osvetlenia pozvali aj kolegov z Talianska a keď sme to rozsvietili, otváralo sa šampanské. Srdcovkou je aj svetelná fasáda EBC v Banskej Bystrici. Táto inštalácia je jedinečná, lebo fasáda je nasvetlená z interiéru. Tento môj nápad sa mohol zrealizovať aj vďaka nadhľadu Petra Valacha, ktorý bol investorom a dôvere od architektov z kolektívu Mariána Šovčíka. Veľká vďaka patrí aj Julovi Szarazovi, ktorý perfektne zvládol výrobu svietidiel a technický support zákazky. Táto budova dnes svieti už osem rokov nonstop každý večer. Spotreba elektriny na osvetlenie fasády sa pohybuje na úrovni desať eur za noc.
Ďalšie unikátne dielo je celkom určite prezidentská rezidencia v Turkmenistane, ktorú sme robili ešte na začiatku podnikania alebo osvetlenie priestorov vedenia Východoslovenských železiarní v Košiciach zrealizované v roku 1992.
Máme aj realizácie, ktoré voláme katalógové. Osvetlenie Zvolenského námestia patrí medzi ikony medzi realizáciami nemeckého výrobcu LEIPZIGER LEUCHTEND. Aj po pätnástich rokoch je celostranová fotka Zvolenského námestia vo firemnom katalógu, ktorý sa distribuuje po celom svete v desaťtisícových vydaniach každé dva roky. Dielo sa podarilo vďaka neoblomnému postoju architekta Pala Milkeša, ktorý si stál za svojím návrhom.
Úspešným katalógovým projektom s celostranovou fotkou v štyristostranových katalógoch talianskej firmy PRISMA, dnes PIL, bolo aj osvetlenie diecézneho centra v Banskej Bystrici. Dokonca sa táto fotka z Banskej Bystrice objavila v päťročenke „Sto najlepších realizácií z celého sveta“. Táto realizácia je ukážkou toho, čo sa dá dosiahnuť v mimoriadne krátkom čase, keď sa spoja profesionáli svojho remesla: architekt Jozef Frtús, stavebná firma RANDA+R a svetelná firma SLOS.
A už len v rýchlosti ďalšie veľmi vydarené realizácie: osvetlenie fasády VÚC v Banskej Bystrici je stále nenápadnou večernou dominantou na námestí SNP, osvetlenie AULY BELJANA univerzity Mateja Bella v Banskej Bystrici je aj po viacerých rokoch dôkazom toho, keď náročný investor okrem peňazí stráži aj kvalitu a dokončí sa dielo, ktoré nám slúži veľa rokov. A nemôžem opomenúť osvetlenie vrchného kostola kalvárie v Banskej Štiavnici, ktoré sa stalo pre nás ikonou v možnosti skombinovať vizuálny komfort a úspornosť. 260W príkonu osvetlenia fasády kostola je takmer neuveriteľným zázrakom. Inštalácie z poslednej doby, ktoré reprezentujú náš osobný prístup, sú osvetlenie fasády synagógy v Lučenci a kaštieľa v Humennom, kde intenzita osvetlenia sa mení podľa štatistiky pohybu osôb okolo kaštieľa. Za prvý mesiac prešlo okolo juhovýchodnej veže tohto Vihorlatského múzea viac ako dvadsaťjedentisíc osôb. Aj to je jeden z údajov, ktoré dnešné inteligentné osvetlenie umožňuje získať.
Nakoniec, v živote som sa naučil, že nie je veľmi dobré mať k nehnuteľným veciam citový vzťah, ale k jednej budove ho predsa mám. Tá budova sa dnes volá Apartmány SLOS a je možné sa v nej ubytovať, pričom zo stavby na úrovni zrúcaniny sme urobili ubytovacie zariadenie, ktoré síce nemá ani recepciu ani veľký personál, ale keď Otto von Habsburg, posledný žijúci Habsburgovec, bol v Banskej Bystrici, spal u nás. Táto budova bola súčasťou fortifikačných múrov Banskej Bystrice a má svoje čaro aj v dnešnej dobe.
Aké sú vaše zásady práce s ľuďmi?
Peter Sagan raz pri otváraní River Parku v Bratislave povedal krásnu vetu: spolupracuj s tými najlepšími. Ja rád pomáham aj slabým, ale zistil som, že treba naozaj spolupracovať s tými najlepšími, lebo to sú ľudia, ktorí umožnia rásť aj mne. Pre každého podnikateľa je neuveriteľne dôležité dokázať povedať nie ľuďom, ktorí len odčerpávajú energiu. Ja viem, že sa nemá neodpovedať na telefónne hovory, ale keď máte sto neprijatých hovorov, treba si vážiť sám seba a vybrať si, s kým spolupracujete, najmä v prípade, keď viem, že tí ľudia len niečo chcú a nič nedajú. Teraz nehovorím len o peniazoch, hovorím o energii. Komunikácia je veľmi dôležitá – ak na ňu nie je čas a nie je o ňu záujem, treba povedať nie.
To, čo dnes ľuďom tiež veľmi chýba a všímam si to u mladšej aj staršej generácie, je pokora. Akoby sa trošku vytrácala. Mladú generáciu učíme to, že môžu učiteľom skákať po hlave a tí im za to nič neurobia, lebo majú zviazané ruky. No mne osobne prekáža, keď sa zo života stráca autorita a úcta. Školeniami v HCA som veľa na pokore získal, a naozaj vďaka týmto školeniam môžem povedať, že sa viem lepšie orientovať v obchodných vzťahoch. Mám obchodného partnera v Číne, s ktorým sme sa dohodli na platobnej podmienke 100 % úhrady za tovar po jeho príchode do EÚ. Žiadne bankové garancie. Kto obchoduje s čínskymi partnermi, môže si predstaviť, čo to znamená. Katka Pavlíková, vďaka za komunikačný tréning v HCA.
Práca s ľuďmi je veľmi náročná. Moja predstava, aby sa každý v živote mal dobre sa celkom dosiahnuť nedá. Treba si veľmi zvážiť, komu necháte voľnosť a v akom rozsahu zodpovednosti. Mám aj také skúsenosti, že ľudia nevedia voľnosť zvládnuť. Dnes viem, že pre riadenie firmy je potrebné zamestnať manažéra, ktorý sa v ľudských zdrojoch vyzná a dokáže povedať jasne a tvrdo to, čo treba.
Snažím sa obkolesiť ľuďmi, ktorí sú najmä lojálni. Lojalita je pre mňa veľmi dôležitá, i keď niekedy lojálny človek má nižší pracovný výkon. Organizácia v mojej firme nestojí na striktnej hierarchii. Mám vo firme aj niekoľko kolegov, ktorí z firmy odišli, získali skúsenosti a vrátili sa. A dnes sú pevnými piliermi vo firme. To, že sa vrátili, je pre mňa tak trochu aj zadosťučinením.
Aké sú vaše hlavné podnikateľské zásady?
Pre mňa sú dôležitejšie najmä tie ľudské zásady. Tou prvou je pokora voči zákazníkovi. Na druhom mieste je schopnosť vybrať si zákazníka, resp. partnera, ktorý mi umožní rásť, prináša do obchodného vzťahu energiu. Musíte vedieť povedať nie. A zopakujem, čo som už povedal: keď sa k tomu pridá odvaha a chuť nájsť riešenie, je radosť pracovať.
Samozrejme, má to jednu veľkú podmienku: skúsenosti, skúsenosti a skúsenosti, vedieť, vedieť a vedieť. Vždy, keď som na výstavách či vo Frankfurte alebo Hong Kongu, často na eskalátoroch stretávam ľudí z celého sveta, ktorí na mňa kričia: „Hello, Jozef! Let’s go for a coffee.” – poďme na kávu. Pre mňa je to zadosťučinením za moju niekoľkoročnú prácu založenú na osobnom kontakte.
Foto: Vladimír Veverka www.vladoveverka.sk