Schopnosť rozpoznať čas, kedy sa produkt firmy stane zastaraným, je veľmi dôležitá pre úspech každého podnikania. Pokiaľ by sme hovorili o spotrebnej elektronike alebo informačných technológiách, situácia sa môže meniť doslova zo dňa na deň. Aj takej veľkej firme ako Apple v minulosti hrozil bankrot, kým sa do jej čela nevrátil Steve Jobs a nezačal s dôslednou reštrukturalizáciou. Dnes sa možno zdá, že k nim peniaze prúdia samy od seba, ale skrýva sa za tým obrovské množstvo roboty. Ako ju robiť správne?
Produkt, ktorý zachránil Apple, pritom nebol žiadny počítač ani telefón. Bol to iPod – malé zariadenie s veľkou pamäťou, ktoré prehrávalo hudbu. V čase prvého uvedenia na trh spôsobilo revolúciu vo svete osobných prehrávačov. iPod bol veľmi pekný, mal jednoduché ovládanie a mohli ste ho používať aj na prenos ostatných dát. Apple tak získalo nové spektrum klientov: až do tej doby si mladí ľudia ich produkty veľmi nekupovali, lebo boli veľmi „vážne“, ale taký štýlový produkt ako iPod ich jednoducho musel osloviť.
Netrvalo dlho a Apple sa stalo jednou z najziskovejších firiem na Zemi. Samozrejme, keď neskôr prišli iPad a iPhone, stali sa okamžitými hitmi a firma tieto peniaze prezieravo investovala do vývoja nových technológií, aby si udržala svoj obrovský náskok na trhu.
Životnosť produktu je otázkou názoru
Prečo vám spomínam tento známy príbeh? Konkrétne povinnosti majiteľa sa od firmy k firme môžu líšiť, ale jedna z nich je spoločná pre každého z nich: majiteľ má povinnosť pozerať sa. Mnoho analytikov si počas posledných rokov kládlo túto otázku: čo mohla firma Kodak urobiť pre to, aby sa zachránila? Väčšina sa zhodla na tom, že by sa im bol zišiel ich vlastný Steve Jobs. Ich produkt – film do fotoaparátov – čoraz rýchlejšie umieral. Ľudia oň nemali záujem, fotky z neho sa vyvolávali dlho a digitálne fotoaparáty boli na vzostupe. Samozrejme, podobné fotoaparáty sa snažil vyvinúť aj Kodak, ale bola to veľká chyba. Boli natoľko spojení s filmom, že lepším riešením by bolo založiť úplne novú firmu s iným menom. Táto cesta by bola možno úspešná, ale digitálnym fotoaparátom od Kodaku nikto neveril.
V živote firmy občas nastanú okamihy, kedy sa jej predmetná činnosť stane z hľadiska budúcnosti zbytočná. V tej chvíli, kým ešte máte peniaze, časť z nich skúste investovať do nového pilotného projektu a ak sa uchytí, držte sa ho. V niektorých prípadoch je dokonca nutné založiť úplne novú firmu, aby mohla prosperovať bez toho, aby stála v tieni tej prvej.
Biznis je ako more: niekedy je pokojné, no niekedy sú na ňom búrky a vietor fúka zo všetkých strán. To, či vaša loď prežije, závisí od vašej schopnosti zvládať meniace sa prostredie. Ako majiteľ sa nemôžete upínať iba na jednu myšlienku. Ak si myslíte, že to, čo robíte a to, ako to robíte, je ten jediný správny spôsob robenia biznisu, odsudzujete sa k zániku. Existujú oblasti, ktoré sa ani za dvetisíc rokov nezmenili, ale je ich veľmi málo. Vo väčšine prípadov je to, čo je považované za správne a skvelé, závislé od práve prevládajúceho názoru ľudí.
Neinovujte naslepo
Pokiaľ sú produkty vyvíjané bez komunikácie s trhom, vedie to často k zbytočnej strate peňazí. Pozrime sa na príklad mobilných operátorov: jedným z prvých bola firma Ericsson. V minulosti vytvorili projekt, ktorého cieľom bolo dostať internet do mobilného telefónu a pre tieto účely vytvorili systém WAP. Investovali doň miliardy dolárov a nikam to neviedlo. Bolo to pomalé a ťažkopádne, ľudia tento systém nemali radi, developeri museli kvôli kompatibilite prepisovať zdrojový kód svojich stránok – suma sumárum, bol to naozaj veľký prepad napriek obrovským peniazom, ktoré do toho šli.
Na druhej strane existovala jedna služba, ktorá sa páčila všetkým. Nazývala sa SMS – the Short Message System. Vymyslel ju jeden z inžinierov Ericssonu, ktorý sa tak chcel dorozumievať s kolegami, s ktorými spoločne montovali vysielače. Tento systém sa zapáčil každému a zarobil miliardy.
Vo chvíli, keď ako majiteľ prestanete počúvať trh, ohrozujete svoju firmu. Ak si myslíte, že sami viete najlepšie, čo ľudia potrebujú, možno máte pravdu a možno sa strašne mýlite. Možno predbehnete dobu o desať rokov – mnoho produktov bolo na trh uvedených predčasne a s veľkou slávou – a vaša firma sa z toho nikdy nepozbiera. Internetový boom minulého desaťročia spôsobil, že veľa firiem uverilo, že ľudia začnú úplne všetko nakupovať online. Vyhodili preto svojich predajcov a zrušili všetky kamenné predajne. Tieto firmy tu dnes nie sú. Niežeby nemali pravdu, ale bolo ešte priskoro! Pokiaľ by boli počúvali trh, mohli túto zmenu uviesť pozvoľna.
Nebojujte s veternými mlynmi. Ak iba dúfate, že sa raz vietor otočí, čaká vás sklamanie. Jednou z povinností majiteľa je robiť aj tvrdé rozhodnutia. Predajte zbytočné zásoby, nájdite niečo, čo má budúcnosť a pohnite sa vpred. Ak budete dostatočne bystrý a rýchly, vôbec to nemusí byť bolestivé ani dramatické. Čím viac počúvate trh, tým lepšie sa viete adaptovať a v čase, keď sa vaši konkurenti len začnú prispôsobovať zmenám, vy budete už dávno pripravený.
Byť majiteľom je veľmi aktívna práca, hoci sa môže zdať, že majiteľ vo firme nič priamo nerobí. Dala by sa opísať takto: “Priatelia, som s vami na jednej lodi, ale pracujem na tom, čo nám prinesie budúcnosť. Pri práci vás budem vyrušovať iba vtedy, ak naozaj nájdem niečo, čo by sme mohli vyskúšať. Medzičasom budem tam vonku, počúvať trh a dívať sa, kam pôjdeme o ďalších päť rokov.”
Ak túto povinnosť plní majiteľ dôsledne, jeho ľudia ho veľmi rýchlo začnú milovať. Budú vedieť, že sa nestará iba o seba, ale aj o svoju loď a každého člena posádky. Budú vedieť, že pre nich existuje zajtrajšok, na ktorý sa môžu tešiť. Ich kapitán zatiaľ sedí na najvyššom stožiari a neustále hľadá nové prístavy, do ktorých sa môžu doplaviť.
Autor: Mårten Runow
Foto: Rudolf Baranovič • www.baranovic.sk