Prečo od vás zamestnanci odchádzajú? Čo myslíte, čo by vám povedala väčšina šéfov, keby ste sa ich spýtali na to, prečo ich tí najlepší pracovníci opustili? „Na trhu je obrovská konkurencia od nadnárodných firiem. Tí dokážu ľuďom dať také podmienky, ktoré by sme my nikdy zabezpečiť nevedeli. V takejto situácii sa im nedá konkurovať.“
Tento častý výrok sa v zásade odvoláva na jediný problém: peniaze. Je až zarážajúce, koľko šéfov si myslí, že práve na nich záleží pri udržaní profesionálov najviac. No ruku na srdce: pracujete vy vo vašej firme hlavne preto, lebo je tou najlepšou zlatou baňou na svete? Naozaj si neviete predstaviť inú firmu či iné podnikanie, kde by ste mohli zarobiť viac, dokonca násobne viac?
Určite áno. Preto takto nerozmýšľate a takto nerozmýšľajú ani vaši zamestnanci, hoci vám môžu pri odchode povedať, že vás opúšťajú kvôli peniazom. Pravdou ale je, že výkonní ľudia nikdy nepracujú iba pre peniaze. To neznamená, že ich nechcú mať, ale neprelietavajú z práce do práce iba kvôli pár eurám rozdielu v plate.
Na túto tému bol na vzorke približne desaťtisíc zamestnancov urobený zaujímavý prieskum, ktorý sa pokúšal určiť, kvôli akým dôvodom ľudia odišli zo svojho minulého zamestnania. Prinášame vám štyri najdôležitejšie, ktoré vás môžu prekvapiť.
1. Falošné sľuby šéfa
Z hľadiska šéfa či manažéra sa to možno bude zdať nepodstatné, ale akékoľvek slovo, ktoré ste raz pracovníkovi dali a nedodržali, prispieva k jeho rýchlemu odchodu. Nezáleží pritom, či ste mu sľúbili odpovedať na email do troch dní a neurobili to, alebo odprisahali zvýšenie platu, ktoré neprišlo. Tak ako rodičia či priatelia, aj šéfovia, ktorí nedodržiavajú svoje slová, veľmi klesajú v očiach svojich zamestnancov. Nezľahčujte preto svoje záväzky.
2. Nesplnené očakávania
Nesplnené očakávania úzko súvisia s prvou príčinou: ak ste uchádzačovi pri prijatí do práce nasľubovali hory-doly a on po pár mesiacoch či dokonca rokoch zistí, že tie akosi neprichádzajú, nemá dôvod s vami spolupracovať ďalej. Na túto situáciu sa dá pozerať aj z opačného hľadiska: ak nejaké očakávania máte vy ako zamestnávateľ a váš uchádzač o nich nevie, tak v momente, keď ich začnete vyžadovať, narazíte na problém, pretože „toto predsa nie je niečo, na čo som bol prijatý“. Majte preto jasno vo svojej ponuke aj nárokoch.
3. Nedostatok ocenenia
Tretia príčina, nedostatok ocenenia, je ďalším smrtiacim zabijakom dobrých ľudí a vyštve ich z vašej firmy rýchlejšie ako čokoľvek iné. Pozor, pri „ocenení“ nemám na mysli iba peniaze – o tých sme už hovorili. Jedná sa tu skôr o to, aby zamestnanec cítil, že je jeho snaha vítaná, že sa s jeho prácou počíta a že jeho výsledky niekomu pomohli.
Mimochodom, videli ste už skutočného zamestnanca-profesionála pri práci? Je jedno, či je to vrcholový dizajnér, predajca, sekretárka alebo upratovačka: ich práca je umením, skutočným majstrovským dielom. Berú ju ako poslanie, ako niečo, pre čo prišli na tento svet. Neznevažujte ich tým, že ich za ich úsilie odmeníte iba väčším počtom zelených papierikov a pritom sa im ani nepozdravíte.
4. Peniaze
Štvrtá príčina, peniaze, je až na samom konci. Tento výsledok potvrdil aj ďalší záver prieskumu: hoci väčšina ľudí pri odchode tvrdí, že si potrebuje nájsť prácu, v ktorej by zarábali viac, až 60% z nich v novom zamestnaní zarába rovnako alebo dokonca ešte menej, ako predtým.
Keď sa teda pozriete na prvé tri najdôležitejšie príčiny, zistíte, že v skutočnosti väčšina ľudí neodchádza zo svojej práce. Odchádzajú od svojho šéfa. Pre vás, majiteľa firmy, je to dobrá správa. S povahou ponúkanej práce ani s platovými podmienkami totiž až tak veľa urobiť nemôžete, ale s povahou šéfa áno. A je toho mnoho, čo môžete urobiť.
Pokiaľ teda nabudúce budete mať pocit, že dobrých ľudí niet a že všetci schopní pracujú u konkurencie, pozrite sa najprv na seba. Aj jedno slovenské príslovie hovorí, že najdôležitejšie je pozametať si pred vlastným dvorom.
Viac článkov si prečítate v knihe Ladislava Pavlíka • AKO FUNGUJÚ ÚSPEŠNÉ FIRMY.
Autor: Ladislav Pavlík • HCA Slovakia • www.skolamanazmentu.sk
Foto: Tomáš Benčík • Tomáš Benčík – Photography | Facebook