Výber ľudí: robte to ako Steve Jobs!

Nedávno som dočítal veľmi inšpiratívnu knihu, „Inovatívne tajomstvá Steva Jobsa“ („The Innovation Secrets of Steve Jobs“) od Carmine Gallo. Môžem vám ju plne odporúčať a chcem sa s vami podeliť o niekoľko zásad, ktorých sa Steve Jobs držal pri budovaní jednej z najúspešnejších a najuznávanejších firiem na svete.

Úspech spoločnosti Apple a reputácia Steva Jobsa, o ktorom sa hovorí ako o najbrilantnejšom podnikateľovi dvadsiateho storočia, by sa dali zhrnúť do jednej vety: on a jeho manažment nikdy nerobili kompromisy s požiadavkami na svojich zamestnancov. Avšak, požadovali často iné kvality než väčšina ostatných firiem. Keď dobre analyzujete filozofiu, ktorej sa Apple drží pri výbere ľudí, zistíte, že si vyberajú kandidátov podľa nasledujúcich základných pravidiel:

Zameranie na víziu

Každý pracovník spoločnosti musí poznať vízie vedenia, porozumieť im a plne sa s nimi stotožniť, brániť ich a žiť podľa nich každý deň. Kandidáti, ktorí tomuto nerozumejú, nie sú prijatí.

Zameranie na inováciu

Steve Jobs stále zdôrazňoval, aké je dôležité prijímať ľudí, ktorí sú inovatívni – ochotní vytvárať niečo z ničoho. Kandidáti sú vyberaní v prvom rade na základe ich ochoty tvoriť a až potom rozhodujú ich technické znalosti.

Zameranie na budúcnosť

Zamestnanci Apple sú v práci každý deň poháňaní víziou budúcnosti a rozumejú tomu, že ju svojou prácou každý deň vytvárajú. Vedia, aká bude budúcnosť trhu, lebo k nej svojimi činmi aktívne prispievajú.

Zameranie na vášeň

Prvým princípom Steva Jobsa bolo: „Robte to, čo milujete“. Ľudia sú prijímaní preto, lebo milujú produkt, firmu a jej víziu. Kandidáti, ktorí nemajú dostatok vášnivej „lásky“ pre svoju prácu a filozofiu firmy nie sú prijímaní.

Zameranie na prispievanie

Sharon Aby pracovala ako manažér ľudských zdrojov firmy Apple vyše troch rokov. O svojej práci povedala toto: „Nechceli sme niekoho, kto od nás odíde na dôchodok so zlatými hodinkami. Chceli sme podnikateľov, skutočne úspešných ľudí, ktorí svoju prácu odvodzovali od toho, čím prispeli a čo vytvorili, a nie od svojho titulu či pozície.“

Zameranie na oddanosť

Viac ako dve tretiny všetkých zamestnancov nie sú svojej práci plne oddaní. Manažment Apple si veľmi váži oddaných pracovníkov, lebo si uvedomujú, že schopný tím so zápalom k svojej práci je mimoriadne cenný.

Zameranie na dokonalosť

Steve Jobs bol charakteristický svojim perfekcionizmom. Jeho firma sa snaží a inovuje dovtedy, kým jej produkt nie je dokonalý. Tento prístup je očakávaný od všetkých jej zamestnancov. Toto samozrejme nie je úplný zoznam, ale zoznam schopností a daností, ktoré sa vyžadujú od každého pracovníka, nielen od vrcholového manažmentu alebo vysoko technicky náročných postov. Porozmýšľajte nad tým, ako by sa vám tieto zásady podarilo pretaviť do vašej firmy. Budete len natoľko úspešný, nakoľko úspešní budú vaši ľudia a vaša firma ochotní a schopní byť. Neriskujte teda a obklopte sa oddanými, produktívnymi, čestnými a pracovitými ľuďmi, ktorí budú zdieľať vašu vášeň pre víťazstvo.

Autor: Patrick Valtin

Foto: Rudolf Baranovičwww.baranovic.sk