Keď sa vo vašej firme uvoľní nové pracovné miesto, je veľkou chybou vychvaľovať v inzeráte ponúkajúcom prácu všetky výhody, benefity a štedré ohodnotenie, ktoré môže uchádzač získať. Na takúto reklamu prilákate hlavne ľudí, ktorým ide o vlastné pohodlie a zárobok, no tí nezvyknú garantovať to, že podajú veľký výkon. Čo teda v inzeráte propagovať tak, aby ste do vašej firmy pritiahli tých najlepších?
Prvé pravidlo je byť konkrétny. Pokiaľ propagujete prácu, v ktorej musí zamestnanec neustále čeliť novým a novým výzvam, uveďte to a buďte špecifický. Uvediem príklad: existujú zamestnanci, ktorí neznášajú rutinu a majú radi, keď je pre nich každý deň dobrodružstvo. Ale sú aj takí, ktorí preferujú stabilitu a ani len z diaľky by nezavadili o prácu, kde sa veci stále menia. Pre mnohých ľudí je práve toto jedným z hlavných kritérií a preto naň nesmiete zabudnúť.
Tí najlepší uchádzači sú často ochotní zmeniť prácu iba kvôli novým výzvam aj vtedy, keď zarobia menej peňazí. Sú ľudia, ktorých práca začne nudiť vo chvíli, keď ju zvládnu a začnú zarábať slušné peniaze. Neznamená to však, že skočia po každej novej práci, ktorú im ponúknete, iba kvôli peniazom. Kľúčovým slovom je výzva: pomocou nej pritiahnete znudených úspešných ľudí.
Ak je ale práca rutinná, nebojte sa to uviesť. Nechceli by ste predsa mať na účtovnom oddelení človeka, ktorý rád vymýšľa nové a nové „výzvy“ každý deň – to by spôsobilo obrovský problém! Takíto ľudia majú radi, ak majú v práci čo najmenej prekvapení. Preto sa nebojte byť konkrétny a hovoriť aj o rutine, stabilite a nemennosti. Hlavne sa však nesnažte prilákať všetkých, ale zamerajte sa presne.
Veľká popularita môže byť problém
Pokiaľ by v Google hľadali nového predajcu, mali by mnoho uchádzačov? Celkom určite! Nielenže je práca obchodného zástupcu populárna, ale dobrú reputáciu požíva aj firma. Ak je vaša firma rovnako populárna, bude priťahovať veľa kandidátov, čo môže po istom čase predstavovať problém. Budete zavalení životopismi a nejaký čas potrvá, kým vôbec nájdete to, čo ste hľadali. Niektoré práce, napríklad pozície v marketingu, sú tak neuveriteľne populárne, že by ich chcel mať takmer každý. To isté platí napríklad o práci letušky alebo človeka v HR.
Keď hľadáte niekoho na túto veľmi populárnu prácu, mali by ste tu a tam spomenúť aj ťažkosti, ktoré sa s ňou spájajú. Mali by ste povedať, že ak sa niekto rozhodne stať sa letuškou, bude mať veľmi dlhú pracovnú dobu, málo osobného voľna a pravdepodobne nebude mať dovolenky vtedy, keď to bude bežné u ostatných ľudí. Aby som to zhrnul, keď sa s touto prácou spájajú akékoľvek ťažkosti, mali by ste o nich hovoriť.
Sú ľudia, ktorí si prácu vyberajú hlavne kvôli spoločenskému pozlátku, ktoré prináša. Ale ak už vopred zistia, aká je v skutočnosti náročná, niektorí z nich sa rozhodnú radšej to neskúšať a neprihlásia sa. Je to vždy lepšie, než keby na to museli prísť po pár mesiacoch zlej skúsenosti.
Takmer každé zamestnanie je v skutočnosti omnoho náročnejšie, než sa zdá. Avšak ľuďom, ktorí majú skutočný záujem o nejakú prácu, nevadí, keď sa dozvedia o jej „útrapách“ – sú radi, keď vedia pravdu. V ich očiach je táto práca kvôli svojim prekážkam o to zaujímavejšia.
Aby sme na nič nezabudli, existujú aj práce, ktoré sú veľmi nepopulárne – napríklad práce, ktoré sú platené čisto od provízií. Títo ľudia nezarábajú nič, ak nemajú výsledky, no ak áno, môžu z nich mať zaujímavé percentá. Keď nejaká práca nemá dobrú reputáciu, je to chvíľa, kedy môžete voľne propagovať výhody, ktoré prináša. Napríklad, ako čisto provízny predajca budete mať možnosť pracovať s vysoko kvalitnými produktmi, budete veľa cestovať, spoznáte špičkových ľudí, budete mať voľnú pracovnú dobu, výška vášho platu bude prakticky neobmedzená a tak ďalej. Toto je ale jediný prípad, kedy by som propagoval vyslovene výhody práce.
Vzdelanie a náročnosť
Okrem výziev a popularity existuje ešte tretí faktor: to, ako veľmi je daná práca náročná. Niektoré práce si mimoriadne vzdelanie nevyžadujú: pokiaľ by ste jednoducho presúvali položky z bodu A do bodu B, nepotrebovali by ste vysokoškolský diplom. Celé zaškolenie, ktoré by ste potrebovali, by trvalo maximálne mesiac. Samozrejme, neznamená to, že by sa z vás za mesiac stal perfektný pracovník – niektoré práce, najmä manuálne práce, si vyžadujú roky, kým ich človek robí ako profesionál. Faktom ale je, že by ste mohli veľmi rýchlo začať prispievať hodnotnou robotou.
Naopak, niektoré iné práce sú veľmi náročné čo sa týka vzdelania a občas si vyžadujú aj konkrétne skúsenosti zo špecifickej oblasti. Pokiaľ je vami ponúkaná práca takto vysoko kvalifikovaná, váš inzerát by mal uvádzať, že každý uchádzač musí predložiť overiteľný záznam o svojej minulej produkcii a výsledkoch. Ako zamestnávateľ sa nemôžete uspokojiť iba s univerzitným diplomom, lebo nie každý človek dokáže svoje vzdelanie pretaviť do skutočných výsledkov.
Ak ponúkaná práca nie je extrémne náročná, často máte možnosť otestovať si kandidáta priamo na mieste. Niektoré z týchto prác možno vyžadujú iba to, aby bol človek schopný tvrdo pracovať a aby bol ochotný tvrdo pracovať aj za mimoriadnych podmienok. Kontaktujte uchádzačovho predošlého zamestnávateľa a zistite, či to bol jeho prípad.
Je tu ešte jeden druh prác: inžinierske alebo technické zamestnania. Ľudia pracujúci vo výskume a vývoji nových technológií sú trochu odlišní. Na trh práce sa dívajú z inej perspektívy: pre vedca, technika alebo vývojára je veľmi dôležité, aby pracoval s najnovšou dostupnou technológiou. Keďže pracujeme vo svete, kde sa technológie rýchlo a dramaticky menia, práca so zastaraným hardwarom by pre inžiniera bola neprijateľná, lebo by ohrozovala jeho kariérnu budúcnosť. Preto je pre niektorých pracovníkov v IT dôležitejšia kvalita strojov a siete, než plat alebo pracovné prostredie. Vedia, že ak nebudú pracovať s najmodernejším zariadením, čoskoro sa na trhu práce stanú zbytoční. Ak vaša firma dokáže niečo takéto uchádzačom ponúknuť, hovorte s nimi v ich jazyku a ponúknite im to.
Tieto tri elementy – výzva, popularita a kvalifikácia – sú to, čo musíte vo svojej ponuke práce zvážiť. Zostavte svoj inzerát správne a prijímajte ľudí, ktorí chcú naozaj niečo dokázať a nechcú len mať prácu.
Autor: Mårten Runow